Waarom wel investeren in kwaliteit van nachtrust en niet in kwaliteit van samenwerken?

Ons team verdient evenveel aandacht als ons matras

We slapen en werken het grootste deel van ons leven. We worden nu eenmaal niet slapend rijk (althans, de overgrote meerderheid van ons). Dus veel mensen keren hun matras regelmatig om, luchten hun slaapkamer en kopen een ander matras als omdraaien niet meer helpt. Vaak mag je het matras ruilen als het na 100 nachten proefslapen niet goed ligt en je ontevreden bent. En wat doen we met ons team op het werk? Hoe vaak schudden we ons team op? Of draaien we het om, net als bij een matras?

Niet bewust van patronen in ons team

Het is heel normaal dat we ons team niet vaak opschudden. Dat komt omdat er, net als bij slapen, patronen ontstaan. Je hebt rug-, buik- en zijslapers en bij elk type slaper ontstaat een ander patroon in het matras. Bij de één ontstaat de kuil op een hogere plek dan bij de ander. Ik heb bijvoorbeeld jaren naast een buikslaper geslapen. Ik ben een rug- én zijslaper (ja, dat kan ook nog). We hadden dus allebei behoefte aan een ander type matras.

Toen we voor een nieuwe gingen, omdat omdraaien niet meer hielp en opschudden ook niet, gingen we voor advies naar een echte beddenspecialist. Omdat we echt inhoudelijk advies wilden (ik weet namelijk niets van diverse structuren en werking van matrassen). Met een goede kop koffie liet we ons voorlichten en het advies was een traagschuimmatras. Zo’n matras beweegt mee met de vorm van je slaaphouding en verschillende drukplekken. Als we niet tevreden zouden zijn, mochten we ‘m omruilen. We kregen een proefligsessie in de winkel. Ik weet nog dat ik protesteerde, want ik ben niet zo van nieuwe dingen als het oude matras (type pocketveren) al jaren gewoon goed lag. Na tien minuten viel ik in slaap. Uiteindelijk heb ik tien jaar uitstekend op het nieuwe matras geslapen.

We zijn het niet gewoon ons team op te schudden

Dus ik snap het zo goed, waarom investeren in iets wat pas nodig lijkt als er alleen nog maar geklaagd wordt? Of gezwegen wordt uit angst om elkaar aan te spreken? Of men niet meer van elkaar écht wil weten hoe het komt dat de één thuis nog werk checkt en de ander werk loslaat zodra die thuis is? Waarom de één wel reageert op een app binnen een uur en de ander een weekend niet? Omdat we het niet gewoon zijn om af en toe de boel op te schudden of om te draaien. Terwijl dat zoveel kan opleveren als het stof weg is of neergedwarreld……..

Mocht je meer willen weten over hoe anderen onze dienstverlening hebben ervaren of wil je gewoon eens vrijblijvend een gesprek hebben over hoe een opschudsessie jouw team verder zou kunnen helpen? Neem dan contact op met ons via 077-462.32.20 of info@quadrantadvies.nl.

 

    
    
 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top