Waarom de perfect assistant niet bestaat

Wat maakt een secretaresse nu de perfect assistant? Natuurlijk zijn er een aantal competenties te benoemen die je in de meeste functieprofielen wel terug ziet komen. Interim Assistants noemt in haar laatste blog zo’n rijtje:

  • Daadkracht
  • Zeer goede sociale vaardigheden
  • Uitstekende organisatorische vaardigheden
  • Ethische en integere persoonlijkheid
  • Excelleren in multitasken
  • Pro-activiteit
  • Een teamspeler
  • Technische (computer)vaardigheden
  • Emotionele intelligentie
  • Zeer goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden
  • Maar bestaat zoiets als de perfect assistant?

Volgens mij is dat erg afhankelijk van de context waarin je functioneert. Werken in een bestuursorgaan vereist bijvoorbeeld andere competenties dan in een profitorganisatie, aangezien het primaire proces van beide organisaties totaal verschillend is. Ook maakt het uit of een organisatie internationaal opereert of zich puur op de Nederlandse markt richt; het spreken van je talen is dan een leuke bijkomstigheid, maar niet nodig om op een perfecte manier je rol in te vullen.

Vlak ook de invloed van de organisatiestructuur en -cultuur niet uit; het bepaalt mede de speelruimte die je krijgt als secretaresse. Is er weinig speelruimte, dan vraagt dat om andere competenties dan wanneer juist veel verantwoordelijkheden naar jou worden gedelegeerd.

Blijft natuurlijk wel overeind dat je – zowel als werkgever als werknemer – streeft naar het hoogst haalbare, de perfect assistant dus. Hoe je dat invult, is maatwerk. Lees in dit kader ook eens het boekje van Perfect Assistants, waarin een aantal managers en hun assistenten geïnterviewd worden over hun ‘perfect match’.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top