Waarom anders communiceren, een modegrill?

Quadrant AdviesDigitalisering creëert nieuwe mogelijkheden voor communicatie en samenwerking. Toch lijkt het erop alsof we maar geen duidelijke weg weten te vinden in al deze tools die ons zouden kunnen helpen. Het lijkt erop dat de komst van het internet onze communicatievormen drastisch verandert. Kijk bijvoorbeeld naar social media, chattools, forums, etc.

 

Implementatie digitale communicatietools: weloverwogen of nieuwste modegrill?

Ik vraag me iets af en dat zal ik illustreren met twee opeenvolgende situatieschetsen:

  1. Als we een nieuwe medewerker zoeken, stellen we een vacature op waarin beschreven staat welke werkzaamheden het betreft, welk werk- en denkniveau, etc. We zoeken dus de medewerker bij de aard van de werkzaamheden. We voeren een aantal gesprekken met meerdere kandidaten en eventueel nemen we een assessment af. We maken een keuze en nemen die persoon in dienst en hij of zij krijgt een proeftijd om voor beide partijen te bezien of de juiste keuze is gemaakt. Vervolgens wordt twee maal per jaar een functionerings- en beoordelingsgesprek georganiseerd ter evaluatie en om de toekomstplannen door te spreken.
  2. We schaffen een communicatietool aan en sturen een e-mail rond om medewerkers uit te nodigen hieraan deel te nemen. Punt.

Zoek de verschillen. Waarom niet eerst een analyse maken van de communicatie- en informatiestromen alvorens we überhaupt op zoek gaan naar tools om die communicatie te ondersteunen? Hoe kunnen we slimmer gaan werken als we onze werkprocessen niet eens in kaart hebben gebracht? Hoe kunnen we nieuwe communicatievormen borgen in de organisatie?

Het waarom ontbreekt

Is dit niet precies de oorzaak waarom weerstand ontstaat over nieuwe systemen en veranderingstrajecten? Het ‘waarom’ ontbreekt namelijk. Iedereen vindt het prettig om te weten ‘waarom’ communicatievormen veranderen. De tijd van ‘Waarom? Omdat ik dat zeg!’ is voorbij. In deze tijd gaan we gelijkwaardig met elkaar om en creëren we gezamenlijk draagvlak en integratie. Veranderingen worden niet meer zonder reden opgelegd, dat wordt simpelweg niet meer geaccepteerd.

Wie kan mij helpen om het antwoord te vinden? Waarom hebben we nieuwe communicatietools nodig? Welke nieuwe functies ontstaan er door deze veranderingen in communicatie?

 

Annemarie de Martines is expert op het gebied van managementondersteuning in de 21e eeuw. Zij schrijft blogs over Het Nieuwe Werken, nieuw organiseren, sociale innovatie etc. Voor meer informatie: https://www.quadrantadvies.nl/2016

Op 4 februari heeft Quadrant Advies haar CEDEO erkenning mogen ontvangen voor maatwerk bedrijfsopleidingen!

Cedeo maakt deel uit van Lloyds Register Nederland B.V. Cedeo is een onafhankelijk intermediair die het keurmerk ‘Cedeo-erkend’ verleent aan organisaties actief op het terrein van Human Resource Improvement, op basis van klanttevredenheid, kwaliteit, continuïteit en bedrijfsgerichtheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top