Slimmer communiceren, zoek jij dat even uit?

shutterstock_107689619Steeds meer organisaties hebben het op hun prioriteitenlijstje: we moeten slimmer communiceren. De grote hoeveelheid communicatiekanalen waarmee we overdonderd worden de afgelopen jaren maakt het noodzakelijk om hierin structuur aan te brengen. Social media, chatten, e-mailboxen, websites, tijdschriften, kranten, telefoonverkeer, persoonlijke gesprekken, digitale archieven, etc. Hoe ga je als organisatie, afdeling, team of individu om met de verschillende bronnen van informatievoorziening? Welke manier van communiceren helpt ons om hierin te filteren en efficiënt te kunnen communiceren? Welke technologische middelen gaan we gebruiken om dit te bewerkstelligen? De meeste organisaties zijn hierin zoekende.

AANJAGER VAN SLIMMER COMMUNICEREN

Wat als je als managementondersteuner de vraag krijgt: ‘Hier moeten we echt iets mee, wil jij eens uitzoeken hoe we de communicatie- en informatievoorziening kunnen verbeteren?’ Daar sta je dan, alleen of als team, met een vraag die in veel gevallen leidt tot enige paniek en angst omdat je eigenlijk niet weet waar te beginnen. Ben je daardoor een minder goede managementondersteuner? Nee, natuurlijk niet. We leven nu eenmaal in een tijdperk waarin de technologie zich sneller ontwikkelt dan organisaties hierop in kunnen spelen. Niemand heeft alle kennis in pacht, jij dus ook niet.

Wat wel wordt verwacht is een nieuwsgierige en onderzoekende houding naar mogelijkheden om slimmer te gaan werken. Duik in de wereld van communicatiesystemen en informatiekanalen. Niemand verwacht van jou dat je direct een pasklaar antwoord hebt. Als managementondersteuner ben je gewend om opdrachten te krijgen die binnen jouw comfortzone liggen. Dit is nu waarschijnlijk niet het geval en dat is even wennen! In dit geval word je als het ware uitgenodigd als projectleider/coördinator om nieuwe communicatievormen en informatiesystemen te introduceren. Aan jou de eer om hier je schouders onder te zetten en dit project met twee handen aan te grijpen. Dit hoort bij jouw nieuwe rol als ondersteuner.

GEBRUIK JE NETWERK

Jij als managementondersteuner weet de weg te vinden naar de juiste personen binnen of buiten de organisatie met de juiste kennis. Je weet deze mensen zodanig in een netwerk samen te brengen dat zij jou kunnen voorzien van de informatie die jij nodig hebt om tot een goed resultaat te komen. Zorg voor een helder projectplan, waarin in tijd en processtappen uiteen is gezet hoe je dit vraagstuk aan gaat pakken. Hiermee heb je voor jezelf een goede leidraad en kun je richting je management concreet maken hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt. Voorkom de valkuilen die je vooraf kunt voorzien middels een goed plan, dat is het begin!

Het is uiteraard wel noodzakelijk dat de managementondersteuning gedurende dit traject de ruimte krijgt zich de kennis van digitale tools en nieuwe manieren van werken eigen te maken. Dit omdat de rol van de managementondersteuner zodanig verandert dat een continu proces van leren is gewenst om up to date te blijven. Uiteindelijk is dit een win-win situatie, de toegevoegde waarde van de ondersteuning gaat omhoog voor de manager en de rol van de ondersteuner wordt leuker en uitdagender!

Annemarie de Martines is expert op het gebied van managementondersteuning in de 21e eeuw. Zij schrijft blogs over Het Nieuwe Werken, nieuw organiseren, sociale innovatie etc. Voor meer informatie: https://www.quadrantadvies.nl/2016

Op 4 februari heeft Quadrant Advies haar CEDEO erkenning mogen ontvangen voor maatwerk bedrijfsopleidingen!

Cedeo maakt deel uit van Lloyds Register Nederland B.V. Cedeo is een onafhankelijk intermediair die het keurmerk ‘Cedeo-erkend’ verleent aan organisaties actief op het terrein van Human Resource Improvement, op basis van klanttevredenheid, kwaliteit, continuïteit en bedrijfsgerichtheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top