Jezelf ontwikkelen is: lean werken

Lean is niet zomaar een hype of trend, het is een filosofie die staat voor het leveren van een optimale kwaliteit aan de (interne) klant. Het heeft niet te maken met kostenbesparing of efficiency, dit zijn hooguit handig meegenomen gevolgen van het werken middels lean. Het gedachtengoed achter lean is het leveren van de juiste klantwaarde. Dit kan zowel een interne- als een externe klant zijn. Voor een assistant spreken we meestal over een interne klant.

De lean filosofie kan schematisch worden weergegeven:

Het schema geeft stap voor stap weer hoe je praktisch aan de slag kunt gaan met lean. Deze stappen kunnen in elk onderdeel van de organisatie worden doorgevoerd, dus zeker ook op het secretariaat. Wil je hier zelf mee aan de slag, dan zijn er een aantal methodes om hier invulling aan te geven. Lean is niet iets wat je even kunt invoeren naast je reguliere werkzaamheden. Om de lean filosofie goed te doorgronden en te implementeren is tijd en begeleiding nodig. Zorg daarom dat je goed bent geïnformeerd over de middelen die er nodig en beschikbaar zijn, dat je weet waar je eventueel ondersteuning kunt krijgen en hoe je lean tot een continu proces kunt opzetten..

Tijdens de training ‘Groeien naar een lean & meaningful secretariaat’ leer je de basis en de tips en tools die je kunt gebruiken als je met lean op het secretariaat aan de slag wilt.

Wat is het resultaat van lean? Door het continu streven naar een ‘excellence’ niveau worden de processen geoptimaliseerd. Dit leidt vaak tot vrijkomende tijd. Wat we in de praktijk nogal eens tegenkomen is dat assistants hier huiverig voor zijn, omdat ze zich toch al bewust zijn van het feit dat er in de toekomst minder assistants nodig zijn. Het niet aan de slag gaan met lean werkt echter averechts. Juist als je hier wel mee aan de slag gaat, laat je zien wat je toegevoegde waarde is en je commitment aan de organisatie. Door mee te gaan en het voortouw te ontnemen in nieuwe ontwikkelingen creëer je voor jezelf nieuwe mogelijkheden!

De vrijkomende tijd die je kunt creëren met lean kun je juist gebruiken om je kwaliteit van dienstverlening te optimaliseren. Innoveren, meedenken, mensen motiveren en stimuleren om mee te gaan in veranderprocessen. Hiermee krijg je de ruimte en dus kans om jezelf naar een hoger niveau te tillen, je toegevoegde waarde te vergroten en je talenten verder te ontwikkelen!

Wil je meer leren over hoe jij met lean aan de slag kunt gaan? De open training van dit najaar is helemaal volgeboekt, maar we organiseren een nieuwe lean training op 14 en 28 maart in het nieuwe jaar. Je bent van harte welkom!

 

     

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top