De succesvolle secretaresse kent haar marktwaarde

De secretaresse van 2012 stelt zich 2 vragen:

  1. Welke talenten en welke toegevoegde waarde heb ik mijn organisatie te bieden?
  2. Wat heb ik van mijn organisatie nodig om dit optimaal te realiseren?

Waarom? Omdat we leven in een kenniseconomie. Parate kennis en vaardigheden zijn nog steeds waardevol. Maar zoals ik in 2010 al in mijn boek ‘Adieu Secretaresse, Hello Assistant’ schreef, zijn de klassieke secretariële vaardigheden niet langer van doorslaggevend succes. Bovendien neemt de technologie taken van ons over of helpt de technologie ons taken anders, slimmer en sneller in te richten. Wil je echter van toegevoegde waarde blijven als secretaresse dan zul je moeten excelleren op personal touch en regisseurschap; de computer kan nog steeds niet alles overnemen.

Maar ook omdat we leven in een beleveniseconomie. Het nieuwe kapitaalgoed is de mens. Hij maakt het verschil. Hij zorgt voor een positieve of negatieve beleving. Als dus kennis en beleving de nieuwe succesfactoren zijn, hoe val je dan op als secretaresse, hoe zorg je dat jij die taak of opdracht toegeschoven krijgt en niet iemand anders? Voorwaarde om jezelf te kunnen profileren is dat je vanuit je kracht opereert. Dat betekent weer dat je weet wie je zelf bent en waar je goed in bent. Het heeft geen zin om te werken aan je mindere punten, want daarmee zul je nooit boven het maaiveld uitsteken. Steek liever je energie in je goede punten en zorg dat je daarin excelleert.

Je neemt daarmee een zeker risico. Je bent niet meer de traditionele duizendpoot die alles kan. Laat dat vooral los. In een wereld die zo snel en gecompliceerd is, bestaat het gewoonweg niet meer dat je alles kunt. Specialisatie op een bepaald terrein (HRM, marketing, communicatie, juridisch, medisch etc.) is daarmee een tweede speerpunt in het vaststellen van je marktwaarde.

Blijft over de tweede vraag: wat heb ik van mijn organisatie nodig om dit optimaal te realiseren? De samenwerkingsrelatie nieuwe stijl kenmerkt zich door openheid, gelijkwaardigheid en steun. Of zoals ik in mijn boek schreef: het besef dat je elkaar nodig hebt en het alleen niet meer redt. Vanuit deze basis geef je kenbaar welke begeleiding je nodig hebt in je verdere ontwikkeling en waarom. Niet alleen met de blik op je huidige functie of rol, maar ook wat je voor jezelf nodig hebt bij het bereiken van je doelen.

Nu hoeven we niet allemaal executive assistant of PA te worden. Is ook niet zaligmakend. Trouw aan jezelf blijven en uitgaan van je eigen kracht zijn veel essentiëler. Maar er wel over nadenken en er iets mee doen. Werken aan je marktwaarde dus.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top