Ben jij al een Virtual Assistant?

Inleiding
Kort geleden sprak ik met Hanneke Wessel en Nathalie Brunt van VA School over de opkomst van de Virtual Assistant (VA). Waarom? Vooral omdat ik nieuwsgierig was hoe dit vak opeens zo enorm booming is en waarom men kiest om als VA te gaan werken. Naast dat het een heel gezellig gesprek was, waren er voor mij wel een paar eye-openers, maar ook  wel een aantal bevestigingen die volgden uit dit gesprek. Ik deel ze graag met jullie.

Wat is eigenlijk een Virtual Assistant (VA)?
Een virtual assistant is de benaming voor een assistant die als zzp’er zijn/haar diensten aanbiedt aan organisaties. De werkzaamheden vinden plaats op afstand, vandaar de term virtueel. Gemiddeld genomen werken virtual assistants nog veel voor kleinere bedrijven (MKB). Omdat ook grotere bedrijven steeds meer gaan werken met een flexibele schil en de werkzaamheden van een assistant veranderen, is de verwachting dat ook zij VA’s zullen gaan inschakelen. Kortom, het is een booming business, met veel mogelijkheden voor de toekomst.

Oorzaak booming VA
Mijn idee voorafgaand aan het gesprek was dat het vakgebied van de VA vooral was weggelegd voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt, die zich liever niet willen binden aan de grenzen (en daarmee begrenzingen) van een organisatie. Niets is minder waar; de booming groep virtual assistants bestaat uit ervaren assistants, van gemiddeld tussen de 35 en 45 jaar, die vanuit een bore-out situatie (en soms een burn-out situatie) de keuze maken om het begrip organisatie los te laten en als zelfstandige verder te gaan.

Wat is een bore-out? Het betekent dat iemand verveeld raakt binnen zijn of haar functie door een gebrek aan uitdaging, teveel controle en grenzen aan de invulling van de functie, etc. Als er uiteindelijk geen mogelijkheid is om dit te veranderen c.q. verbeteren krijgt hij/zij geen energie meer van het werk en daar begint de neerwaartse spiraal richting een bore-out.

Stilstand is niet meer houdbaar
We weten intussen allemaal dat stilstand in je ontwikkeling betekent dat je baan op de langere termijn niet mee houdbaar is; daarvoor gaan de ontwikkelingen binnen en buiten organisaties te snel. De vraag is: op welke manier ga jij invulling geven aan je vakgebied? Wij stellen twee plannen voor: word ondernemer binnen je huidige werkplek of kies er voor om weg te gaan waar je nu werkt.

Plan A: Word ondernemer binnen je huidige werkplek
Breek los uit vastgeroeste patronen en neem zelf het initiatief om ‘ondernemer’ te zijn binnen je werkomgeving. Kijk eens met een frisse blik – het liefst samen met collega’s – naar hoe de ondersteuning eruit ziet, welke dienstverlening je kunt en wilt leveren. Gecombineerd met de klantverwachtingen richt je samen de nieuwe dienstverlening in. Bij Quadrant Advies weten we uit ervaring met het werken met secretaresseteams hoeveel energie het geeft als je zelf het heft in eigen handen neemt.

Virtual Assistants hebben het heft al in handen genomen. Hanneke en Nathalie zeggen hierover: ‘Het gevoel van vrijheid en het vertrouwen dat je krijgt van je externe klanten maakt dat je in no time bent gegroeid van dienstbare assistant tot zelfstandig ondernemer.’ Volgens hen komt dat omdat er een beroep wordt gedaan op je professionaliteit, talenten en initiatieven. De overgang van dienstbaar via dienstverlenend naar ondernemend is blijkbaar dus niet zo groot en zijn de competenties binnen de groep assistants al aanwezig, anders zouden er niet zoveel VA’s succesvol zijn. Daarom denk ik dat het ondernemerschap ook moet kunnen binnen de grenzen van werken in loondienst!

Plan B: Je hebt altijd een keuze om te gaan
De arbeidsmarkt trekt aan en daarmee kan de keuze makkelijker zijn om ‘over te stappen’ en los te laten. Als je echt niet verder komt binnen je eigen organisatie kun je de keuze maken om te vertrekken en een nieuwe wereld binnen te stappen. Ga je voor een nieuwe baan of maak je de stap naar zelfstandigheid, bijvoorbeeld als virtual assistant?

Deze keuze baseer je vooral op de vraag: wat wil ik en wat past bij mij? Het vraagt om in de spiegel te kijken en zelfkennis op te doen. Als er geen begrenzingen waren (financiële verplichtingen, baanzekerheid, etc), welke keuze zou je dan maken? En durf je echt uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn? Spannend, maar het kan wel je toekomstige rol zeker stellen, binnen of buiten je organisatie. Bovendien, wat is er leuker dan doen waar je goed in bent en doen wat je graag doet?

Veranderen doe je in kleine stapjes
Verandertrajecten zijn het meest succesvol als je klein begint en het van daaruit steeds breder laat uitvloeien, met andere woorden: als je bottom-up denkt, kan ook jij veranderingen in gang zetten. Laat je niet tegenhouden door belemmerende gedachten (‘ik word toch niet gehoord’, ‘als assistant hoef je hier echt niet met ideeën te komen’ etc). Bespreek met elkaar en met je manager(s) waar op dit moment knelpunten zitten, waar jij mogelijkheden ziet en wat jij graag anders zou willen. Onderbouw daarbij ook goed het waarom (meten is weten). Als jij het initiatief neemt om veranderingen in gang te zetten, zul je een gevoel van trots en een stroom energie krijgen. Je werkt namelijk zelf toe naar het antwoord op de vragen: Wat wil ik? En wat kan ik? Wat kunnen wij? Als je goed onderbouwt waarom jouw/jullie ideeën van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie, dan is de kans groot dat je wordt gehoord.

Door: Yvonne Winkelmolen

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en waar jullie wel eens tegenaan lopen. Waar liggen jouw kansen of wanneer heb je het gevoel dat je niet wordt gehoord? Laat het mij weten middels ons contactformulier of via de e-mail: info@quadrantadvies.nl

Zou je graag meer willen weten over het vakgebied van de virtual assistant? Kijk dan eens op de website van www.vaschool.nl, of google eens op virtual assistant; er zijn tal van aanbieders van trainingen en cursussen op dit gebied.

 

      

 

 

 

 

 

        

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top